پنجشنبه 3 مرداد 1392ده گؤنده ریلیب
بؤلوم | گزارش و تحليل       یازار :  حجت الهامی
+0 به یه ن



به گزارش جماران، آيت‌الله العظمي بيات زنجاني در فتواي جديد خود ابراز داشتند: «با استناد به موثقه عمار و روايت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) كه در باب 16 وسايل الشيعه از ابواب «من يصح منه الصوم» آمده است، كساني كه روزه مي‌گيرند ولي تاب و تحمل تشنگي را ندارند، فقط به اندازه‌يي كه جلوي تشنگي شان را بگيرد مي‌توانند آب بنوشند و در اين حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.»

آيت‌الله العظمي بيات زنجاني در اظهاراتي جديد در جمع  تعدادي از علما و روحانيوني كه در دفتر ايشان حضور يافته و پيرامون فتواي اخير معظم له شبهات و نظراتي داشتند، بياناتي اظهار داشتند كه عينا از سايت ايشان منتشر مي‌گردد:



بسم الله الرّحمن الرّحيم


همانطوري كه حضرات مستحضرند در متون روايي و فقهي ما پيرامون روزه شيخ و شيخه (پيرمرد و پيرزن) و ذوالعطاش (مبتلا به مرض تشنگي)، بحثي داريم كه آيا افطار آنها از باب رخصت است يا عزيمت؟ يعني مختارند كه افطار كنند يا موظف به افطار روزه هستند؟ در خلال همين بحث، درباره افرادي بحث شده كه بيماري تشنگي ندارند و عنوان "ذوالعطاش" بر آنها صدق نمي‌كند، اما دچار عطش مقطعي و اتفاقي مي‌شوند و نمي‌توانند روزه خود را ادامه دهند. مثلاً كارگري روزه گرفته و در اثر گرما احتمال دارد ادامه روزه منجر به غش و حتي مرگ شود. اين فرد ذوالعطاش نيست، اما دچار عطش شديد مقطعي شده است. در اين مورد امام صادق (عليه‌السلام)فرموده‌اند كه آنان مي‌توانند آب بنوشند. دو روايت در اين‌باره وارد شده كه هر دو هم به نظر اينجانب معتبر است. البته در نسخه وسائل در موثقه عمار، كلمه عطاش آمده است، ولي در تهذيب، كلمه عطش آمده كه همين درست است، چون ذوالعطاش لازم نيست به اندازه رمق آب بخورد، چراكه مطابق صحيح محمد ابن مسلم اساساً روزه بر او واجب نيست. سند موثقه عمار، احمد بن ادريس از نظر نجاشي و شيخ ثقه است. محمد بن احمد به دليل احمد بن محمد بن حسن  همان ابن يحيي است. اينجا سلسله سند وسائل اصح است، با اينكه معمولا تهذيب اصح است. احمد بن حسن و عمرو بن سعيد و مصدق بن صدقه و عمار همگي اگرچه فطحي مذهب هستند ولي همگي ثقه هستند.
سند روايت دوم (روايت مفضل) هم ما معتقديم معتبر است و اين دو روايت از حيث سند جاي بحث ندارد.
روايت مفضل انگار كه درباره امروز است و درباره افرادي ست كه به دليل تشنگي فراوان، قادر به ادامه روزه نيستند. حضرت هم نمي‌گويد كه: "روزه‌شان را تمام كنند ولو اينكه در فشار قرار گيرند" و نيز نمي فرمايند كه روزه شان را افطار كنند و بعد كفاره دهند و يا قضا كنند، بلكه راهنمايي مي‌كنند كه با خوردن آب به مقدار ضرورت، به روزه ادامه بدهند. البته برخي از اعاظم و اعلام فرموده‌اند كه اينجا درباره افطار يا ادامه روزه سكوت شده و طبق قواعد عامه دال بر ابطال روزه است، اما به اين نكته توجه نشده كه اگر عمومات در اينجا حاكم بود، نياز نبود كه گفته شود روزه‌دار «بقدر ما يمسك رمقه» بخورد.


به نظر من نسبت اين روايت با روايات عمومات، نسبت شبه حكومت است نه تخصيص. امام (ع) از عنوان افطار استفاده نكرده و اساساً چنين شربي را مثلاً مانند ريختن دارو به زور به حلق روزه دار مفطر نمي‌دانند چراكه آنجا از عبارت "افطر" استفاده فرمود.
دقت در موثقه عمار و روايت مفضل  نشان مي‌دهد كه معصوم (ع) در عنوان «مفطر» تصرف كرده و چنين شربي را موضوعاً از عنوان مفطرات خارج كرده است. پس اين دو روايت بر عمومات تقدم دارد و الا لغويت اين دو روايت لازم مي آيد.
با اين وجود مطلبي جامع تر و كاملتر پيرامون اين فتوا به زودي در اختيار دوستان قرار خواهد گرفت.

پنجشنبه 20 تیر 1392ده گؤنده ریلیب
بؤلوم | گزارش و تحليل       یازار :  حجت الهامی
+0 به یه ن

وقتي كه مسجدها دكان مي شوند

مورداول:چهلمين روز درگذشت مادر يكي از آشنايان است از او مي پرسم در كدام مسجد مراسم خواهند گرفت تا براي اداي فاتحه حاضر حاضر شويم مي گويد در هيچ مسجدي،ميخواهيم در منزل بنشينيم ميپرسم چرا؟مي گويد هزينه هاي مسجد و قاري و روحاني و آبدارچي و ...زياد است نمي توانيم از عهده آن برآييم.

مورد دوم:سومين روز درگذشت يكي از فاميلهاست علي رغم  اطلاع قبلي ، روحاني مسجد حالا به هر علتي تشريف نمي آورند و قاري محترم قرآن درست راس ساعت و دقيقه معيين بساطش را جمع مي كند و براه مي افتد و هنوز نيم ساعت از وقت مراسم باقي است كه مجلس بي سر و سامان مي شود خانواده معزا هر چه از قاري خواهش مي كنند به جاي روحاني  نيم  ساعت ديگر تشريف داشته باشد تا مجلس از هم   پاشيده نشود قبول نمي كند كه نمي كند.

مورد سوم:به درخواست يكي از ادارات (سازمان به اصطلاح سهام عدالت)جهت مهر و امضاي نامه استشهاد محلي به مسجد مي روم هيئت امنا براي امضاي استشهاد پول مطالبه مي كند...

اگر بخواهيم موارد ومصاديق مشابه را رديف كنيم حديث يك من خروار مي شود اما راست گفته اند كه «مشت نمونه خروار است» ولي در يك جامعه اسلامي واقعا تاسف بار است كه  كسي به خاطر هزينه هاي هنگفت  مسجد نتواند در آن مكان مقدس مجلس ختم عزيزان خود را برگزار كندو شخصيتهاي معتمدي مثل روحاني و قاري و هيئت امنا به خاطر پول چانه زني  و جنگ زرگري كنندمسجد جاي عبادت و احسان و نيكوكاري است و از متوليان آن انتظار بيشتري مي رود.

هر چند كه مساجد نهادهاي غير انتفاعي هستند اما امروزه به بركت نظام اسلامي بيشر اقلام ضروري آن را اداره اوقاف و امور خيريه تأمين مي كند و هزينه هاي جاري مثل آب و برق و گاز ...آن رايگان است حتي براي هزينه هاي ساختماني  و تعميرات  آن نهدهاي دولتي و غير دولتي بودجه هزينه مي كنند گذشته از اين رديفها مبالغ قابل توجهي نيز از كمكهاي مردمي و نذورات  بخصوص در ايامي مثل ماه هاي محرم و رمضان  جمع اوري مي شود كه مي تواند كفاف امورات خود مسجد را بكند اما وقتي كساني بخواهند از اين مدخل به صورت مستمر منتفع شوند آنوقت به نظر هميشه مساجد  با كمبود بودجه مواجه خواهند بود و سختگيري به مردم تا به آن حد مي رسد كه كسان ديگري علي رغم ميل باطني نتوانند در آن مكان مقدس حتي مراسم ختم  عزيزان خود را  برگزار كنند و اين همان چيزي است كه من از آن بيم دارم و آن دور كردن  فراري دادن  دادن مردم  و بخصوص مستضعفان از اين مكان عبادي و مقدس  است.

امروزه برگزار كردن مجالس ختم  براي خانوادهاي معزا واقعاَ يك كار سختي است كه مصيبت و داغ فراق عزيزان را مضاعف مي كند.

هزينه هاي ميليوني مصجد براي روزهاي اول و سوم و هفتم و چهلم تنها گوشه اي ا آن هزينه هاستعلاوه بر هزينه هاي كفن و دفن و قبر و ...احسانهاي چند ميليوني براي اطعام نمونه ديگري است.

امروزه احسان دادن غذا صورت رسم و اجبار پيدا كرده است ديده شده كه خانواده معزا  براي انجام اينكار حتي مجبور شده به صورت عاجل قرض ربا بگيرد به خدا قسم اينگونه احسان خوردن ندارد علاوه بر اينكه روح مرحوم را در قبر  مي لرزاندعذاب وجدان براي بازماندگان در پي دارد.

گفته شده كه در زمان ظهور حضرت مهدي(عج)مساجد زيبا و مجلل اما خالي از جمعيت مي شوند و اينگونه موارد شايد نمونه ههايي از آن علايم باشند.

ولي منتظر مصلح هرگز به چنين اوضاعي راضي نخواهد بود و هميشه به خاطر حق بر عليه باطل مجادله خواهد كرد كه غير از اين مصداق جريان انحرافي حجتيه خواهد بود.  

 


دوشنبه 17 تیر 1392ده گؤنده ریلیب
بؤلوم | گزارش و تحليل       یازار :  حجت الهامی
+0 به یه ن

دورنانيوز به جمع سايت هاي خبري و تحليلي استان پيوست

http://s3.picofile.com/file/7822982789/2121.jpg


به گزارش اروم نيوز (( اورميه سسي )) پايگاه اطلاع رساني دورنا نيوز با هدف اطلاع رساني و تحليل مسائل روز استان با اهتمام جمعي از فعالان رسانه اي شهرستان اورميه آغاز بكار كرده است كه دغدغه هاي مردم را به گوش مسئولين برساند لذا با استعانت از خداوند متعال و با سلام و صلوات بر حضرت محمد(ص) و خاندان پاك و مطهر او، آغاز به كار وب سايت اطلاع رساني دورنانيوز را اعلام ميداريم.
پنجشنبه 13 تیر 1392ده گؤنده ریلیب
بؤلوم | گزارش و تحليل       یازار :  حجت الهامی
+0 به یه ن


فراخوان ششمين دوره جشنواره غير‌دولتي «آنامين يايليغي»

« شعر؛ و داستان كوتاه تركي، ويژه بانوان»

(برگزاري اين جشنواره را - ضمن حمايت مالي- از طريق قرار دادن فراخوان در وبلاگ و سايت، چهره به چهره، كامنت گذاري، ارسال ايميل، فرستادن پيامك و ... به اطلاع علاقمندان برسانيد).

با گراميداشت روزهاي:

1) بيست و يكم فروردين‌ماه، روز شعر منطقه آذربايجان: برابر با روز درگذشت بولود قاراچورلو(سهند).

2) چهارم تير‌ماه، روز ادبيات داستاني و نمايشي منطقه آذربايجان: اين تاريخ، از تاريخ قديمي‌ترين نسخه دست‌نويس موجود دده‌قورقود(444 ه.ق) الهام گرفته شده است.

3) نهم شهريور‌ماه، روز ادبيات كودك و نوجوان منطقه آذربايجان: برابر با روز درگذشت صمد بهرنگي.

اين دوره از جشنواره به صورت اينترنتي خواهد بود، فراخوان جشنواره در وبلاگ انتشارات يايليق به آدرس: {www.e-yayliq.blogfa.com} موجود است- و همانند ادوار قبلي به برگزيدگان لوح تقدير و تنديس جشنواره اعطا خواهد شد؛ جشنواره آنامين يايليغي جوايز نقدي ندارد.

 بخش شعر:

1- موضوع و قالب اشعار: آزاد{تمام قالب هاي شعري}

2-زبان اشعار: تركي

3- تعداد اثر: هر شركت‌كننده در هر يك از بخش‌هاي (اشعار سنتي تركي، اشعار آزاد تركي) تنها يك اثر مي‌تواند به جشنواره ارسال فرمايد

( آثار نبايد قبلا در جايي عرضه و يا چاپ شده باشد).

4- شركت‌كنندگاني كه سقف مورد نظر را رعايت نفرمايند، جشنواره در انتخاب آثار آنها- به صورت تصادفي- آزاد خواهد بود.

5- اشعار سنتي و آزاد جداگانه داوري خواهد شد.

6- اشعار ترجمه‌اي در جشنواره شركت داده نخواهد شد.

7-اشعار ارسالي بايد در محيط word با قلمb zar  و اندازه 13، تايپ و ارسال شود.

8- بخش افتخاري: پيشكسوتان عزيز در صورت تمايل به صورت افتخاري مي‌توانند در اين بخش شركت فرمايند؛ البته بايد در ذيل آثار، جمله به صورت افتخاري- قيد گردد.

9- اشعار ارسالي برگشت داده نخواهد شد و جشنواره در بهره برداري از آنها به صورت مجموعه و كتاب آزاد است.

داستان كوتاه:

1- زبان آثار: تركي

2- موضوع: آزاد

3- هر شركت‌كننده فقط يك داستان مي‌تواند ارسال فرمايد( آثار نبايد قبلا در جايي عرضه و يا چاپ شده باشد)

4- شركت‌كنندگاني كه سقف مورد نظر را رعايت نفرمايند، جشنواره در انتخاب آثار آنها- به صورت تصادفي- آزاد خواهد بود.

5- داستانهاي ترجمه‌اي در جشنواره شركت داده نخواهد شد.

6-داستانهاي ارسالي بايد در محيط word با قلمb zar  و اندازه 13، تايپ و ارسال شود.

7- بخش افتخاري: پيشكسوتان عزيز در صورت تمايل به صورت افتخاري مي‌توانند در اين بخش شركت فرمايند؛ البته بايد در ذيل آثار، جمله به صورت افتخاري- قيد گردد.

8- داستانهاي ارسالي برگشت داده نخواهد شد و جشنواره در بهره برداري از آنها به صورت مجموعه و كتاب آزاد است.

نكته‌اي درمورد داوري:

شركت‌كنندگان گرامي ميتوانند -در صورت تمايل- اسامي يك و يا چند نفر را (در ذيل آثار) جهت داوري در شعر و داستان معرفي نمايند. جشنواره با صلاحديد افراد صاحب‌نظر و تمايل خود معرفي شدگان، چند داور را از بين اين عزيزان، انتخاب خواهد كرد.

 مشخصات فردي و سكونتي شركت‌كنندگان:

 نام، نام خانوادگي، نام پدر، تخلص هنري، تاريخ و محل تولد، استان و شهر محل سكونت، شماره تلفن همراه؛ نشاني سايت، وبلاگ و ايميل.

 نحوه ارسال:

شركت كنندگان محترم آثار خود را فقط به ايميل {ss.donyavi@gmail.com} ارسال فرمايند، در ضمن شماره‌هاي 09358017967-09148637090 خطوط ارتباطي بين جشنواره و علاقمندان خواهد بود.

 زمان بندي:

شروع ارسال اثر: 4/4/1392 (برابر با روز ادبيات داستاني و نمايشي منطقه آذربايجان)

آخرين مهلت ارسال اثر: 18/5/1392

اعلام نتايج: 9/6/1392 (برابر با روز ادبيات كودك و نوجوان منطقه آذربايجان)

 نكات مهم:

1- اخبار رسمي جشنواره غير‌دولتي «آنامين يايليغي» از طريق وبلاگ انتشارات يايليق ارائه مي‌شود.

2- به كساني كه اين جشنواره را به صورت منطقي و علمي و بدون اهانت به اديان و مذاهب، اقوام،اشخاص حقيقي و حقوقي؛ نقد فرمايند، لوح تقدير اعطا خواهد شد.

3- اسامي شركت‌كنندگان در وبلاگ انتشارات يايليق درج خواهد شد و عدم درج، به منزله نرسيدن اثر به جشنواره است.

4- نشاني وبلاگ‌ها و سايت‌هايي كه فراخوان جشنواره را انتشار كنند، در وبلاگ انتشارات يايليق در پست مطلب جداگانه‌اي قرار داده خواهد شد.

 (همه با هم براي سلامتي بيماران سرطاني دعا كنيم)


جمعه 10 خرداد 1392ده گؤنده ریلیب
بؤلوم | دانيشيق       یازار :  حجت الهامی
+0 به یه ن

فرداي ما-حجت الهامي

durnanews.ir

پروفسورعلي داشقين؛MG 0020دكتر داشقين

يازار،شاعير،چئويرمن،دوزلتمن،توركولوژي وديلچيليك بيليم داللاري اوزره دوكتور،تورك ديلي ادبيات اؤيرتمني 220-دَن چوخ بيليمسل و شعر و رومان كيتابلارينين يازاري،چوخ شهرلرده اؤزلليكله اورمودا تورك ديل و ادبيات اوجاقينين تمليني قورموش...كئچن 11ايلده صاباحيميز قزئته سينده سايين داشقين موعلليم ايله بو اوچونجو دانيشيغيميز اولور او زامان كي بيز اورمودا هفته ده2ساعات كيلاسلارا گئتمه يه واختيميز اولموردو،دوكتور منت سيز تاكسي ايله تبريزدن اورمويا قدَر گليب-گئديردي او بويوك امكلره آنجاق بويوك اينسانلار دوزه بيلرلر. دوكتورون ديش پرستيژي نه قدَر ال چاتماز اوجا اولسادا ،عكسينه ايچي او قدَرده آلچاق كونولدي او بويوك اوستادين بير كيچيك اؤيرنجيسي كيمي بونو دويموشامدا سؤيله ييرم.

 

دوشنبه 6 خرداد 1392ده گؤنده ریلیب
بؤلوم | گزارش و تحليل       یازار :  حجت الهامی
+0 به یه ن
بو رسيم گوگان شهرينده جيب تئلفونو ايله چكيليب، كيفيتي اولماسادا بئله گورمه يينه دَير.َ
جمعه 27 اردیبهشت 1392ده گؤنده ریلیب
بؤلوم | فرهنگ و زبان تركي       یازار :  حجت الهامی
+0 به یه ن
       دده كاتيب

«قوي منه بيگانه ائللر آغلاسين»

چسب‌ها: دده كاتب, اورمو, اورميه, آذربايجان, تورك

جمعه 27 اردیبهشت 1392ده گؤنده ریلیب
+0 به یه ن
باليقلارين چونمه سي

قوچ آيي نين گلمه سي

هامييا قوتلو اولسون

يئني ايلين يئتمه سي



جمعه 27 اردیبهشت 1392ده گؤنده ریلیب
بؤلوم | حيكايه       یازار :  حجت الهامی
+0 به یه ن
پايان ششمين جشنواره مطبوعات و خبرگزايهاي آذربايجان غربي
ششمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاريهاي آذربايجان غربي چهارشنبه 23 اسفند بكار خود پايان داد و بر اساس راي داوران از نشريه فرداي ما، آقاي يوسف پيربوداغي با مقاله «اورميه،شهر تاريخي و فرهنگي» حائز كسب رتبه اول شد و نگارنده نيز با مقاله «وال استريت و جامعه كنوني ما»صاحب مقام سوم اين دوره از جشنواره شدم چند روز پيش نيز سردبير محترم آقاي اسفنديار سپهري نيا در جشنواره كشوري با مقاله «تعطيلي پنج شنبه ها،بيمها و اميدها» مقام اول كشوري را تصاحب نمودند.
در ارديبهشت ماه امسال نيز در جشنواره منطقه اي غرب كشور آقاي سپهري نيا با مقاله «مطالبات چندين ساله كارمندان و سكوت مسئولان» اول و بنده با مصاحبه با آقاي حضرت پور شهردار كنوني و نايب رئيس وقت شوراي شهر، مقام نخست آن جشنواره را به اورميه آورديم.


جمعه 27 اردیبهشت 1392ده گؤنده ریلیب
بؤلوم | حيكايه       یازار :  حجت الهامی
+0 به یه ن

چيلله گئجه سينده آغ ساققال لارين قدري

  يئنه چيلله گئجه سي گليب چاتدي و بير قديم دب اولاراق هامي قوهوم،طايفا آغ ساققال لارين ائوينه توپلانيب بو بايرامي عزيز توتوب بو گئجه نين دب لرين يئرينه يئتيريرلر.
چيلله گئجه نين فلسفه سي،باشلانيشي،گليشمه سي،...بو يازيدا وورغولانمياجاق اما يالنيز بير اونملي گلنه يه توخونا جاييق اودا عاييله لر ايچره بويوكلري ياد ائديب او شمعين دوره سينه پروانه لر تك ييغيشماقدير چيلله گئجه سينين هامي دبلري هله قيراقدا قالسين،تكجه بو قايداني نظرده توتساق چيلله بايرامينين اؤنميني ثبوت ائدر.
چوخ درين معنالي بو قايدالاردان دولايي چيلله بايرامي ايللر بويو طنطنه لي دوام ائدير.
بير طايفادا آغ ساققال لارين يئري و قدري بللي اولماسا او طايفا داغيلماغا محكوم دور. آغ ساققال لار سانكي بير تسبيح ايپي كيمي هامي دنه لري دوزه نه سالير.
آغ ساققالين آذربايجاندا يوكسك يئري و ده يري وار. عموميتده مقدس و تمييز بير اينساندي ،ياشي چوخ، تجروبه سي چوخ،دونيا گورموش و ديندار آدام دير.
آغ ساققال عاغلين زيروه سي دئمكدير،ياخشيني پيسدن سئچن گوزدير و بو مقامدا اؤز ائلينين،كندينين،محلله سينين يارديمجي سي اولور.بير اؤره كي يانان دده كيمي خالقا دوغرو  يولو گؤسترير،خير ايشلرده قاباغا دوشور.
آغ ساققالين آغيرليغي دانيشيقدا ،عملده،ادبده،اوتوروب دورماسيندا بللي ائدير.
لازيم دئييل آغ ساققالين چوخدا ساوادي اولسون اونلاريندا كي ساوادلاري يوخاريدي گره ك دانيشيقدا و داورانيشدا ساده اولسونلار.
آغ ساققال بير طايفادا و ائلده گئرچكدن بركتدي او قويماز عايله ايچره و عايله لر آراسيندا داوا دوشسون،داوالي اولانلاريدا باريشديرار.اونون سوزو حوكمدور، چوخ  واخت اونون سؤزو و حوكمو رسمي مقاملار و دئولت قانونلارينداندا كئچرلي دير.
اونون قاپيسي همه شه آچيقدير هامي دانيشماق و مشورت اؤچون اونا گئدرلر.اؤز ياشايشي چتين ليكده اولا بيلر آما خالق آرا چوخ  حؤرمتلي ديرلر. هميده چوخ مهربان و سئومه لي اينسانلارديلار.ائلين سؤز خزينه سي ديلر،قيشين سويوق و اوزون گئجه لرينده اولارين شيرين سؤز
صوحبتلري

    ائولره وائللره سيجاقليق باغيشلاير.

   

وبسایت خبری تحلیلی دورنا نیوز آذربایجان غربی