شنبه 12 بهمن 1392ده گؤنده ریلیب
بؤلوم | گزارش و تحليل       یازار :  حجت الهامی
+0 به یه ن

تاج گل تسليت

طلب رحمت يا شهرت

حجت الهامي-هفته نامه فرداي ما-8 بهمن 1392

 

«يكي از روزهاي سرد و خزان پاييزي آخرين برگ از درخت حيات حاجيه خانمي بر زمين افتاد خانواده او حتي  در و ديوار خانه او سيه پوش شدند.»

فراق عزيزان البته درد بزرگي است و تسكين بازمانگان نيز واجب.اما در اين بين حاشيه هايي بروز مي كند كه شايسته دقت و توجه بيشتري هستند امروز مي خواهم تنها از يكي از هزينه هاي زايد در برخي از مراسم ترحيم بنويسم.

«فرداي مراسم ختم ماموران شهرداري يك وانت تاج گل از حياط خانه متوفي به عنوان آشغال بيرون ريختند»

 من قيمت يك تاج گل را از نزديكترين گل فروشي همان محل جويا شدم يك مليون تومان ! يعني اگر حداقل 50 تاج گل را حساب كنيم 50ميليون تومان همينطوري با سلام و صلوات اسراف شده و به زباله تبديل شده است.

اين موضوع را با يك كارگر جوان كه اتفاقاً نامزد هم بود در ميان گذاشتم و گفتم كه اگر نصف اين مبلغ را به شما مي دادند چه مي كرديد؟گفت تا آخر عمر در حق حاج خانم دعا مي كردم و هر شب جمعه برايش نماز و فاتحه مي خواندم لازم به ذكر است اين جوان به تازگي 3 مليون وام ازدواج را با هزار مصيبت به زور گرفته بود كه آن هم كفاف شايد دو قلم لوازم خانگي ارزان قيمت را همين مي كرد.

به نظر اين مسئله بيشتر از چشم و هم چشمي، تجملات و شهرت طلبي اقشار مرفه جامعه ناشي ميشود اما چرا بايد فاصله طبقاتي در يك جامعه اسلامي اينقدر باشد . چندي پيش اين قلم از ارتحال مادري نوشت كه خانواده او به خاطر فقر مالي قادر نبودند مراسم ترحيم را به خاطر هزينه هاي مسجد در آن مكان عبادي بر جاي بياورند.

من در اين گونه قضايا نمي خواهم از مسئولين زياد انتقاد كنم ولي مسئولين به نوعي الگوي ديگر مردم به شمار مي روند و بايد بيشتر از ديگران تقوا و مراقبت پيشه كنند اما متاسفانه اين قبيل ريخت و پاش و اسراف كاريها در محافل آنها خيلي زياد مشاهده مي شود.در مورد فوق به حدود 50 تاج گل اشاره شد اما در مراسم ختم پدر يكي از نمايندگان  به چندين برابر اين اين مورد برخورد  شد.البته اين تاج گلها تنها در ظاهر براي عرض تسليت هستند ولي در پشت پرده حكايتهايي مثل فرصت طلبي و شهرت طلبي و رانت جويي و نامجويي و...بيداد مي كنند.

وبسایت خبری تحلیلی دورنا نیوز آذربایجان غربی