چهارشنبه 28 خرداد 1393ده گؤنده ریلیب
بؤلوم | گزارش و تحليل       یازار :  حجت الهامی
+0 به یه ن

گوللر باغي

زيبا اما كوچك


رود شهرچايي يكي از نعمات و زيباييهاي طبيعيت اورميه مي باشد سابقا اين رودخانه از كنار شهر مي گذشت و شنا و ماهيگيري در آن از جمله تفريحات جوانان شهر بود و پارك قديمي شهرچايي هم در كنار اين رود روزگاري رونق خاص خودش را داشت ولي احداث زيرگذر و روگذر و كنارگذر ... در فلكه شهرچايي چنان ضربتي بر پيكر تنومند اين پارك زدكه زخمهاي آن زيبا روي و روح رنجيده آن درختان سر بريده و گنجشكهاي بي آشيان و گلهاي پژمرده هرگز التيام نخواهند يافت .

قرار بود از پارك جديد گوللر باغي بنويسم اما نمي دانم چرا باز اين حس نوستالوژيك من سركشي كرد و افسار قلم از كف ربود البته چرايي آن را خوب مي فهمم چون ساعتي را كه در آن پارك جديد قدم زدم فشار و استرس زيادي را متحمل شدم در اين گونه مواقع رجعت به خاطرات مشابه گذشته مي تواند بهترين مفري و ملجا انسان باشد چنان كه استاد سخن شهريار پس از آنهمه گشت و گذار در شهرهاي بزرگ بالاخره به روستاي خشكناب كه نه به خاطرات روستا رجعت معصومانه مي كند و آن شاهكار حيدر بابا را خلق مي كند .

علي رغم دعوتي كه براي پوشش خبري روز افتتاحيه داشتم متاسفانه نتوانستم برسم اما اخبار آن را پي گيري كردم از نكات جالب آن مراسم اهداء لقب حضرت گل به ميمنت افتتاح پارك گوللر باغي به شهردار اورميه بود كه از سوي يار غار و دوست صميمي آقاي جهانگيرزاده اعطا شد البته من نشنيدم كه از تلاشهاي شهرداران گذشته در اين پروژه از جمله آقايان عصمت پرست و بازيان نيز يادي شود .

به هر حال چند روز بعد براي تماشاي پارك جديد شهرمان به پارك دانشجو رفتم اولاً اينكه وجه تسميه اين به نام دانشجو در چه چيزي نهفته است نه اين پارك در مقابل دانشگاه قرار گرفته و نه در روز دانشجو افتتاح شد و نه در طراحي اين پارك امكانات و اهداف خاصي براي دانشجويان مثلاً براي استراحت يا مطالعه و تحقيق ويا تفريح يا ورزش در نظر گرفته شده است اما نام محوطه گوللر باغي  با مسما است چون هم يك نام زيباي تركي است و هم با فضاسازي آن پارك مانند باغچه هاي گل ، طاقهاي گل ، كلبه گل... همخواني دارد از ديگر كارهاي خوب در اين پارك ساخت سرويسهاي بهداشتي با طرح بيروني صخرهاي ، اسب بالدار و مجسمه هاي لاك پشت مي باشد اما جالبترين از همه به نظر من رها كردن چند اردك و گاز در مسير رودخانه شهرچايي بود.

با اين همه اين پارك علاوه بر معايبي مانند نبودن مكانهايي براي نشستن و استراحت و شكستن پل چوبي تنها پس از چند روز يك عيب بسيار بزرگ دارد كه بايستي حتما مورد توجه و اصلاح  قرار گيرد و آن معابر بسيار تنگ و  كوچك پارك گوللر باغي مي باشد در طراحي و ساخت اين پارك عامل اصلي يعني انسان به كلي فراموش شده است گويا قرار است جماعتي از اين پارك حالا به هر شكلي يا استراحت كنند يا قدم بزنند يا حتي بدوند در فرهنگ مردم اورميه نيز استفاده از فضاهاي سبز چه در داخل شهر و چه در خارج از شهر جايگاه ويژه اي دارد.

در گوللر باغي نه تنها براي مكث و استراحت جايي وجود ندارد بلكه عرض معابر آن نيز به قدري تنگ است كه به انسان احساس خفگي دست مي دهد در شلوغي جمعيت حتي راه رفتن عادي هم امكان پذير نيست اين معابر كوچك شايد براي باغهاي خصوصي مسئولين محترم كاربري داشته باشد اما اصلا براي يك باغ عمومي مناسب نيست .

بنده براي يك دور زدن شخصا چندين برخورد فيزيكي از قبيل تنه ،  رو در رو ،پشت پا داشتم حاصل يك بار گشت وگذار در آن پارك براي بنده خستگي بيش از حد و قاطي اعصاب بود من كه شخصا محال است بار ديگر به آن پارك قدم بگذارم اما لطفاٌ مردم را دريابيد لطفاٌ.    

وبسایت خبری تحلیلی دورنا نیوز آذربایجان غربی