+0 به یه ن


1958364_410283315772741_1843337121_n             پيام مديركل يونسكو به مناسبت روز بين‌المللي زبان مادري -۲۱ فوريه ۲۰۱۴

 ايرينا بوكووا، مديركل يونسكو به مناسبت روز بين‌المللي زبان مادري (۲۱ فوريه ۲۰۱۴) پيامي با عنوان”زبان‌هاي محلي براي شهروندي جهاني: تمركز بر علم” ارسال كرده است:
اكنون به مدت چهارده سال است كه يونسكو و شركايش روز بين‌المللي زبان مادري را جشن مي‌گيرند. ما با برگزاري فعاليت‌هاي سازماندهي‌شده، كنفرانس‌ها، كنسرت‌ها و سمينارها در سراسر جهان، بر اهميت تنوع زبان‌شناسي و چندزبانگي تاكيد مي‌كنيم.
حمايت و ترويج زبان‌هاي مادري، عامل اصلي ايجاد شهروندي جهاني و تفاهم متقابل واقعي است. آشنايي و صحبت به بيش از يك زبان، باعث مي‌شود كه درك بهتري از گنجينه تعاملات فرهنگي در جهان پديد آيد. به رسميت‌شناختن زبان‌هاي محلي، مردم را توانمند مي‌كند تا صدايشان بهتر شنيده شود و نقش فعالي در سرنوشت جمعي خود ايفا كنند. به اين دليل است كه يونسكو همه تلاش خود را به‌كار مي‌برد تا از همزيستي هماهنگ ۷۰۰۰ زبان دنيا كه مردم جهان به آن سخن مي گويند حمايت كند.
امسال، تاكيد ويژه ما بر “زبان‌‌هاي محلي براي شهروندي جهاني: تمركز بر علم” است كه نشان مي‌دهد چگونه زبان‌ها دسترسي به دانش، انتقال و كثرت آن را تضمين مي‌كند. برخلاف نظر عموم، زبان‌هاي محلي به طور كامل قادرند كه جديدترين مطالب علمي را در زمينه‌هاي رياضيات، فيزيك، فناوري و غيره منتقل كنند. به رسميت‌شناختن اين زبان‌ها، به معني گشودن دري روي حجم زيادي از مطالب علمي سنتي است كه اغلب ناديده گرفته شده ‌است، و نيز به معني غني‌ساختن بنيان دانش ما است.
زبان‌هاي محلي، ركن ايجاد بسياري از زبان‌هايي است كه در سراسر جهان در حوزه علم به‌كار مي‌رود. اين زبان‌ها همچنين در معرض بيشترين خطر قرار دارند. حذف زبان‌هاي مادري، به معني محروم‌كردن افراد آن زبان، از حق اساسي هر بشر براي كسب معرفت علمي است.
و اكنون نيز، ارتباط نزديك مردم با يكديگر در “دهكده جهاني”، فعاليت براي ايجاد تفاهم بين فرهنگي و گفتگو را حياتي‌تر مي‌كند. در دنياي امروز، استفاده از حداقل سه زبان، معمول است كه عبارت است از: يك زبان محلي، يك زبان براي ارتباطات گسترده‌تر و يك زبان بين‌المللي براي ايجاد ارتباط در سطوح بومي و جهاني. اين تنوع زبان‌شناختي و فرهنگي مي‌تواند بهترين شانس ما براي آينده باشد: براي خلاقيت، نوآوري و فراگيرشدن؛ و ما نبايد اين شانس را از بين ببريم.
روز بين‌المللي زبان مادري، بيش از يك دهه است كه بسياري از نقش‌هايي را كه زبان‌ها در شكل‌بخشي به افكار، به معناي گسترده آن، و يك شهروند جهاني ايفا مي‌كند، به‌خوبي نمايان ‌سازد؛ فضايي كه در آن همگي ما ابزاري را براي سهيم‌شدن در زندگي و رويارويي با چالش‌هاي جوامع خواهيم داشت. من در اينجا از همه كشورهاي عضو يونسكو و سازمان بين‌المللي فرانسه‌زبانان كه در بزرگداشت اين روز در سال ۲۰۱۴ مشاركت دارند، و نيز از فعالان جامعه مدني، آموزشياران، انجمن‌هاي فرهنگي و رسانه‌ها درخواست مي‌كنم كه از اين تنوع زبان‌شناختي نويد بخش، در جهت برقراري صلح و توسعه پايدار به طور تمام و كمال بهره‌مند شوند.
      منبع:سايت ايشيق

وبسایت خبری تحلیلی دورنا نیوز آذربایجان غربی